Friday, December 2, 2011

Bagaimana Aku DAn dia ???

Bismillahirrahmanirrahim,


    Assalamualaikum sebagai pemula bicara,selunak kata...seronok bukan apabila kita mempunyai ramai rakan taulan ditambah pula dengan kita mula memiliki ramai sahabat baru dalam kalangan kita,syukur kita ini diserahkan sebulat-bulatnya ke hadrat ilahi kerana nikmat yang diberikan ini melimpah ruah sedang nikmat sebelum ini pun kita mungkin lupa untuk syukuri.


   Wahai saudara-saudariku sekalian,


    Hidup ini tidak ubah seperti frasa yang acap kali kita dengar pada halwa telinga kita "hidup ini umpama roda".Bila disebut sahaja 'roda' sudah tentu terlintas pada imaginasi kita bahawa roda itu hitam,bulat dan terdapat pada kenderaan-kenderaan...betul tak?


   Jadi,dengan frasa analogi inilah ingin Mabaj mengajak anda semua merenung semula perjalanan hidup kita semua,dahulu kita pernah rasa kesunyian iaitu ketika kita masih dalam proses membesar dan ditiupkan roh...kita memberontak di dalam kandungan ibu tercinta kita dek kerana rimas dengan ruang dan kesunyian  yang sudah tentu membosankan kita lalu akhirnya kita diizinkan untuk 'register' ke Duniawi berdokumenkan tangisan dan tali pusat.


   Itu ketika kita sedang mendaftar di dunia...saban hari dunia semakin berubah seiring dengan lumrah kehidupan,kita juga semakin matang  dengan perkembangan era zaman serba moden.Lihatlah betapa banyaknya nikmat Allah yang terus-menerus membanjiri dalam hidup kita.


   Selagi umur kita panjang bermakna rezeki kita masih ada di muka bumi ini,jadi mengapa kita harus kecewa dengan susunan kehidupan yang telah Allah tetapkan?Yakinlah dirimu kepada allah 100% sebagai mana satu lagu dangdut Mas Idayu 'cintaku 100 persen'.kata Allah dalam surah Al-Baqarah (2:153)berdoalah kepadaku dengan sabar ....


    Semakin kita perhatikan kehidupan ini,perasan atau tidak kehidupan itu pasti semakin mencabar...itulah pentingnya memiliki sahabat/kawan tambahan pula jika kita berada di suatu tempat yang baru.Namun, itu juga sebenarnya bergantung kepada jenis kawan yang kita pilih,andai kata kita memilih kawan yang betul insyaAllah kita dapat mengharungi cabaran  yang dahulunya sukar bagi kita kini berubah menjadi mudah sahaja




Saudari-Saudara sekalian,


    kadang kala roda yang berputar sendiri pun boleh di ubah warna dan jenis mengikut kesesuaian tempat apatah lagi  jika tidak berhubung dengan rakan-rakan lama,kita mungkin boleh berubah sekelip mata dengan keadaan suasana yang mendesak kita untuk berubah.


    Pada pandangan kita,kita sendiri mengaku kita mampu menjaga diri kita apabila pergi ke tempat yang baru,ataupun langsung tidak mengendahkan....Semua orang ingin hidup bebas dan berseronok tambahan kita ni pula remaja...remaja kata orang bersifat ingin mencuba yang tinggi...hinggakan kalau x dapat melakukan kehendak nafsu boleh bertukar sifat tersebut menjadi dendam....lalu bertindak di luar kawalan manusia.


kalau nak mengamuk habis semua benda disekeliling ingin dia hempas dan baling,
walaupun benda yang ingin dia lakukan itu hukumnya berdosa,tetap ingin juga dia lakukan,


    'sampai sana jangan banyak main,kacau anak dara orang tau...belajar rajin-rajin....pastikan pointer tinggi,mak taknak kau melencong la ape la...'


    Hm....rasanya statement ni selalu berulang dalam hidup  kita di saat-saat kita nak menyambung pelajaran.Betulkan?


    Nah!!ini menunjukkan walau dimana kita berada, teman yang baik harus ada di sisi kita lebih baik lagi baik yang berilmu dan terserlah keimanannya bukan yang malu beramal.Teringat pula kata-kata Saidali Ali Karramallah Hu Wajhah :


Jika kamu berkawan dengan tukang besi buruk,maka kamu juga akan dapt habuannya iaitu baju kamu turut akan kotor ,
Jika kamu berkawan dengan tukang penjual minyak wangi,maka kamu juga akan dapat habuannya iaitu kamu juga turut berbau wangi.


    Kata-kata ini membenarkan perkara yang berlaku dalam reliti masyarakat kita,sungguh dunia ni penuh muslihat yang mengancam keimanan kita.Kita tidak akan mampu untuk berdepan dengan dunia yang semakin rakus merosakkan iman malah akidah manusia,dimana dia sahabat-sahabat kita yang boeh mengingatkan kita akan Allah dan agama???


    Umum kita sudah tahu semua orang ada tanggungjawab sendiri,matlamat diri dan masalah sendiri tapi bukan bermaksud kita peru pentingkan diri,kejayaan itu harus dicapai dan bagi yang telah mencapainya pastikan ia adalah hasil yang berkat.






 


     Tidak bermakna kalau kita berjaya 4 flat sekali pun tetapi tidak membimbing kawan supaya dekat dengan Allah




  • Man,bangun solat subuh....
  • jom study sama-sama kat library nak ?
  • tak pe man,aku tahu sebenarnya pointer kau rendahkan,jangan malulah...aku faham,semua yang kita nak...
    
    Agak-agak  semua yang membaca,statement mana yang selalu kita praktikkan atau kita dengar dari kawan kita?Stabas dan tahniah bagi mereka yang hatinya mengangguk dialah antara orang itu...

    Sahabat,indahnya hidup saling ingat mengingat,antara faktor remaja hari ni ramai yang menyimpang ke simpang serong kerana mereka tiada teman yang ikhlas ingin membimbing mereka.Benar,mereka pasti marah kalau kita ingatkan dia sembahyang,tegur jangan couple...tapi kenyataannya syurga bukan untuk kita sahaja sahabatku bahkan untuk mereka...kita hamba yang tidak lari dari kelalaian.

Petikan dari Facebook yang pernah ku kongsikan bersama:

Ramai orang sentiasa berfikir di takuk(hal/perkara) lama,tidak semstnyai apabila kita bertemu dengan kawan lama dia masih dengan sikapnya yang terdahulu...setiap manusia pasti akan berubah dan sentiasa berubah...maka apa yang perlu kita laksanakan: perbaiki diri kita sendiri yang sebenarnya kita masih di takuk lama yang tidak mengubah diri.

Jangan kita emosional dengan perubahan sahabat kita


bahkan hargai dan contohi dia.
     
     Oleh itu,renungkanlah kembali...perjalanan hidupmu....dimana kawan-kawan lama kita sewaktu tadika dan sekolah dahulu?adakah mereka seperti dahulu yang aku kenal?Doakanlah semoga sahabat kita terus berada di dalam islam dan ingat pad Ilahi....









   
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...