Tuesday, December 20, 2011

AnDa Tak TiPu tetapi AnDa DiTiPu

Assalamualaikum...
Bismillahirrahmanirahim,

     kau pukul je dia tuh,kalau x kau juga yang tension!!!geram kut tengok die belagak betol!!!

    ~ tapi kita lebih kejam dari Si Laknat itu = bunuh terus ~

    x yah awal sangat solat wei,buat keje kau dulu...

    ~tapi kita lagi derhaka,langsung tinggal dari 1 ke lima-lima waktu!!!~

    cantikkan die tu,baik kau terus terang jumpa die...kau sukakan,supaya hati kau senang

    ~bukan jumpa sekali je,tapi berkali wal hari > gelak2 > eh terpegang pulak > .....

    Alhamdulillah,semalam Mabaj sempat mengadakan tadarus dan ta'lim bersama dengan seorang mad'u dari kolej .Waktu itu bermula selepas kami solat asar di surau .Kami bertadarus bersama bermula dari ayat 23:75 - 24:26 secara berselang-seli.

    Agak lama jugalah kali ni kami bertadarus dan ta'lim sebab kami berpisah pun dalam 7 malam...huhu lamakan?

    Hm...tapi bukan itu yang Mabaj nak kongsikan kali ni,tapi perasan tak petikan-petikan di atas tuh,petikan-petikan ini datangnya dari lisan hamba Allah ini yang turut bersama Mabaj bertadarus tadi!

    Pada asalnya kami bertadabbur bersama kemudian Mabaj mengambil alih untuk menyampaikan sedikit ta'lim untuk perkongsian dan muhasabah diri

    Mabaj meminta mad'u Mabaj menceritakan sedikit pandangan beliau sebagai masayarakat terhadap dunia sekarang lalu dia apalagi mula memulakan langkah untuk berbicara...nafas ditarik dan di hembus kembali lalu tiba pada petikan-petikan ini...

    Beliau berkongsi bahawa :

 `kadang-kadang pelik tau tengok dorang ni buat jahat macam tak rasa bersalah pun...couple,aurat ala kadar,bergaul bebas peliklah!..'


   `bila fikir balik kita ni macam dibodohkan pulak ye lah sebabnya cuba bayangkan...(petikan di atas)...'


    Itulah kebenaran dunia hari ini,kalau nak dibincangkan lagi memang tak tidur la jawabnya.

Dalam surah Al-Mutaffifin,(83:14) allah sendiri dah bagi tahu jawapan nya kenapa dalam dunia ni orang tak rasa bersalah pun dengan apa yang dia buat.

Sekali-kali tidak!Bahkan apa yang mereka kerjakan itu telah menutupi hati mereka

Sedarlah Kita Ditipu

     Dalam Al-Quran memang banyak Allah bercakap dan mengingatkan Hambanya yang disayangi mengenai tugas,matlamat dan penipuan yang dilakukan oleh syaitan.Nah! cuba kita fikirkan kenapalah Alllah membongkarkan biodata,jawatan dan kelemahan diri Si laknat ini kepada kita?

    Anda boleh rujuk dalam al-quran antaranya:

  1. surah al-baqarah (2:169)
  2. surah al-baqarah (2:268)
  3. surah al-az-zukruf (43:36)
  4. surah al-ankabut ( 29:38)
  5. surah an-nahl (16:98)
  6. dan banyak lagi...
    Ramai orang berseronok pergi ke mines,south city,midvalley dan macam-macam lagi kononya tu tempat macam baya-baya kita selaku insan remaja....(em maklumlah stress..yelah tu!) tu lokasi strategik yang biasa dikunjungi pelajar.

    Kalau yang tidak keluar outing pulak sudah tetu tidur merupakan tentatif wajib dalam jadual cutinya,melepak di kedai mamak(kenapa kedai mamak je?) dan macam-macam lagi...

    Cuba kita tanya kembali iri kita kenapa kita memilih untuk melakukan semua ni...kalau dikatakan kita stress:

  • Kenapa perlu ke tempat-tempat seperti di Kuala Lumpur yalah kan tempat-tempat macam tu sibuk
  • Bukan ke penat nak pergi jauh-jauh,kata stres sudah tentu kita penat kan selama 5 hari sibuk ngan belajar?
  • Kenapa tak pilih nak ke Bukit Ekspo(pusat riadah rekreasi di UPM) untuk rehatkan minda,ada tasik kat sana,boleh joging..(hehe)
Em... tulah kan realiti tetap realiti...langkah yang kita ambil tu memanglah betul persoalannya tidak kita rasa sebenarnya menambahkan lagi stress sebab bazir masa pergi berfoya-foya(apa?kita orang bukan foya-foya lah)

Itulah kalau nak memenangakan hati memang bersungguh-sungguh bukan tetapi realiti is realiti,tidakkah kita ingat semula kisah perjanjian Iblis kepada Allah dalam surah al-baqarah (2:34-38)

   Maksudnya,Kita perlu sedar dalam kita seronok memilih selera kita,tidak ketinggalan syaitan itu bersama sokongan nafsu sentiasa berusaha untuk menampakkan indah dimata kita terhadap seuatu yang kita ingin buat

    Dalam kita berasa selesa dengan kita buat sebenarnya kita ini ditipu oleh syaitan kerana disebalik keseronokan itu pahala kita berhenti seketika,ingatan kita kepada Allah secara automatik seperti suis lampu terpadam.Bahkan nauzubillah kemungkinan dosa kita bertambah,hati kita dicat hitam setitik demi setitik.

    Lebih membahayakan lagi ketaatan kita serta kemanisan dalam berbuat kerana Allah itu semakin pudar dan tawar.Astaghfirullahalazim!!!

    Jangan kita lupa wahai sahabatku,berhati-hatilah membawa diri walau dimana kamu berada kerana syaitan itu sentiasa berada dimana-mana sahaja.

     kerana dari pelbagai arah syaitan itu mampu menggoda kamu hatta kamu orang suka baca al-quran ke,kuat fahaman agama ke,solat tunggang terbalik ke atau duduk dalam masjid syaitan sentiasa tahu cara untuk mendekati kamu!

    Kerana apa?Ingatlah sejak Nabi Adam itu dilahirkan lagi shingga sekarang ada sahaja bukan orang-orang yang berjaya dia sesatkan

     Maka banyaklah pengalamannya dalam nak merosakkan umat Muhammad hari ni

     Kalau lah bapa kita Nabi Adam itu berjaya Iblis tipu,tambahan pula di dalam syurga apatah lagi kita yang sembahyang pun entah sempurna,pergaulan entah dijaga?,pandangan merewang kemana-mana dan macam - macam lagi.


    

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...