Monday, August 29, 2011

Perginya Ramadhan meninggalkan KITA!!!

Bismillahhirrahmanirrahim,


    Alhamdulillah syukur sedar tak sedar rupanya raya bakal tiba setelah kita berpuasa selama sebulan bermula dari 1 ramadhan hingga 29 ramadhan...moga Ramdhan yang pergi itu tidak sedih dengan layanan kita kepada dia sejak dia hadir di dalam hati kita.


    Bayangkan...kedatangan Ramadhan ini sebenarnya umpama tetamu kita yang mengunjungi ke rumah kita yang jarang sukar sekali untuk kita bertemu.Cuba kita kenang kembali bagaimana begitu semangatnya kita menyambut kedatangan Ramadhan yang baru tiba di lapangan terbang kita menyambut dia dengan sembahyang sunat terawih.Kita berbuka dengan juadah yang pelbagai bahkan lauk yang tidak pernah/jarang kita hidang kita jamu pada hari itu sebagai contoh kurma.


    Sungguh berkat kedatangan tetamu kita membuatkan ramai temannya sibuk menyusun program sepanjang ziarah dia ke dunia kita.Ramdhan juga datang bukan dengan berlenggang je tapi tangan kiri kanan,pada bahu banyak beg yang berisi satu beg rahmat untuk bermalam seawal 10 hari,satu beg keampunan untuk bermalam pertengahan 10 hari dan satu lagi untuk bermalam penghujung 10 hari terakhir...dia juga bawa surprise  sebelum bertolak pulang ke hadrat ilahi...klunya adlah hari-hari ganjil = malam Lailatulqadar.


    Kita sanggup bersengkang mata untuk melayan ramadhan (qiamulail) di waktu malam.Kita juga siap baca buku cerita(al-quran) dengan ramadhan...amboi sampai bernyanyi-nyanyi(zikrullah) lagi.


    Namun,persoalannya siapakah kita yang melayan Ramadhan sebegitu sekali hingga penghujung hari Dia berangkat.Kalau benar itu adalah kita alhamdulillah..Ramadhan berjaya mentarbiyyah kita supaya menjadi hamba Allah yang bertaqwa sesuai dengan  firman Allah....laallakum tattakun(2:183).Kenyataannya sudah ramai yang mula memulaukan kedatangan ramadhan seolah-olah sudah bosan melayan dia.Semua program,amalan seperti dulu sudah hiba dalam kalangan kita.


    Fikirkanlah bagaimana perasaan ramadhan itu yang sudah berangkat pulang itu..Adakah kita bakal menjumpai dia lagi dan bermesra antara satu sama lain.


 Ingatlah,Tarbiyyah Ramdhan merupakan salah satu langkah membentuk hati yang tenang...InsyaAllah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...