Wednesday, August 8, 2012

2 Minggu dalam Kesunyian

Bismillahirrahmanirrahim,

Pernah dengar kata Prof.Dr.Yusof Al-Qardhawi? Yang mana beliau mengatakan bahawa 3 nikmat terbesar dalam kehidupan seseorang mukmin ialah Islam,Kesihatan dan Ukhuwwah.Sudah tentu bagi kita yang sudah biasa membaca kata-kata ini sudah lali dengannya.Tetapi  saat ia berlaku dalam realiti,terpinga-pinga kita menghayati kata-kata ini.

    Seperti biasa bila mana ada sahaja post baru maksudnya Mabaj dapat meluangkan masa untuk membuka laman sesawang blogspot ini.Alhamdulillah bilangan follower yang sudi membaca blog Mabaj juga sudah bertambah sejak sekian lama tidak memantau perkembangan pengikut.Terima kasih juga kepada pembaca yang sudi memberikan pendapat dan cadangan dalam membantu insan biasa ini untuk memperbaiki kualiti penyampaian pena ini untuk kebaikan bersama.


    Baru-Baru ini Mabaj baru sahaja menghadiri Kem Perhutanan 2012 di Hutan Simpan Ayer Hitam.Kalau nak tahu Kem yang Mabaj hadiri ini bukan diadakan untuk tujuan 'huhahuha' bahkan sebenarnya ia adalah merupakan salah satu subjek wajib berkredit bagi semua pelajar dibawah Fakulti Perhutanan,UPM.Kem ini memang wajib sebab ia juga merupakan salah satu syarat wajib untuk bakal ahli-ahli perhutanan bergraduat satu hari nanti.Hm..Kem ni merupakan antara kem yang paling lama Mabaj join...2 minggu!

    Lama Mabaj tak mendekatkan diri dengan anda semua.Fikiran ini asyik teringatkan blog yang sentiasa diintai pembaca-pembaca setia Blog Mabaj-renungan bersama : )
Kalau dah nama pun Kem perhutanan,sah-sah la segala hubungan komunikasi semua diputuskan sama ada handphone,email,kawan-kawan dan sudah tentu blog kesayangan.

    Apapun,sepanjang 2 minggu tidak Mabaj sia-siakan dengan begitu sahaja.Kan Allah berfirman Orang mukmin yang berjaya tidak akan membuang masa dalam hidupnya.

dan orang yang menjauhkan dirinya dari perbuatan dan perkataan yang tidak berguna. (23:3)

   Banyak ibrah/pengajaran yang Mabaj terima sepanjang dalam pengembaraan di dalam hutan.

Rindu Pada Semua

    Apa perasaan anda jika orang yang anda sayangi hilang dari pandangan anda atau dalam erti kata lain sudah tiada lagi di muka bumi yang sementara ni?

Blue lagoon,Hutan Simpan Ayer Hitam UPM  Puchong

    Anak kucing kalau sedar yang diri ia dalam bahaya sudah tentu ia akan memanggil ibunya kan?

    Sepanjang Mabaj dalam Hutan Simpan Ayer Hitam,Puchong pintu hati ini tersedar dari lamunan seketika.Sudah lama tidak ku lihat wajah-wajah yang ku sayangi.Insan-insan yang menjadi pendorong dalam hidupku.Merekalah insan yang sentiasa aku harapkan diredhai dan disayangi allah.Terngiang-ngiang dalam mindaku akan kata-kata mereka,doa dan perangai masing-masing yang menjadi bahan hiburan .

    Setiap perpisahan itu pasti akan ada hikmah walau perpisahan itu hanya sementara cuma.Dalam adat perpisahan dunia,kerinduan pasti terdetik dalam hati kita bukan?malah kerana perpisahan kita menjadi lebih berazam dan kuat sebagai hamba abdi untuk meneruskan perjalanan hidup.

"Perpisahan umpama Cantasnya Pepohon Tumbuh Kembali"

Muhasabah Si Pencinta Ilahi

Peserta Kem Perhutanan 2012 Fakulti Perhutanan
   
     Seronok Mabaj dengan setiap slot-slot dan modul yang disusun.Pelbagai adegan menarik yang ingin Mabaj kongsikan bersama.Sepanjang 2 minggu yang lama tu,Mabaj dan rakan se'kos' diberikan pendedahan sebagai  ahli perhutanan,diuji dengan pengaruh mental dan emosi.

    Mana tidaknya,tiba-tiba dikejutkan pada jam 2 pagi dan ditahan sehingga waktu subuh.Bermulalah dendanya yang menguji : rendam dalam sungai berlumpur,salah sikit terus dipaksa 'landing' atas kawasan pasir kasar waktu panas terik,khemah diserang dan dimusnahkan pada waktu pagi buta oleh penyamun(Fasilitator) sebagai merasai suasana survival berada dalam hutan.

    Hal ini tak ubah pun seperti pengaruh syaitan itu sentiasa sahaja di sekeliling kita sama ada ia akan kacau dari depan,belakang,kiri mahupun kanan untuk menjauhkan hamba-hamba allah umat muhammad supaya berpaling dari Allah.

Kemudian pasti aku mendatangi mereka  dari depan,belakang,kanan dan kiri.Dan engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur.   (7:17)

    Allah Akbar tetapi insyaAllah Mabaj yakin semua ini ada hikmahnya jika kita telusuri dari sudut pandang yang positif.Untuk menjadi ahli perhutanan sudah tentu perlu didik dengan ketegasan dan disiplin jika tidak!tidak tercapailah objektif program.

    Samalah juga kita sebagai seorang pendakwah,Hari sedar atau tidak sudah lama kemaksiatan itu sudah berada di depan mata kita atau sebenarnya kita sendiri sedang melakukannya!

    Orang kata kalau nampak maksiat,kita perlu jauhi tetapi the question is! nak lari ke mana?mana-mana sahaja maksiat muncul dan memberanikan diri.

    So?Perlu ke kita katakan :

I'm not ready yet...Sorry!
             Aku tak hebat la wei nak buat keje ni...
 Nantilah,malas aku nak tegur diew~                        
                                                          Takut sey!~

    Bahkan jika anda melayan orang-orang yang asyik beralasan macam ni,maksiat tetap akan terus berterusan mengambil kesempatan membiakkan keturunan-keturunan yang dimurkai Allah.Hari ini ramai orang yang berbangga dengan pacarnya??? bukan beragama islam lepas tu berkahwin!Astaghfirullah.

    Bukan setakat itu sahaja sahabatku,sekarang ini pun orang berjalan dengan tanpa batasan pergaulan,hak lelaki dan wanita teabai yang mana bagi mereka 

"Nanti orang kata kita x sporting U!~

    Wahai sahabatku,jika benar kamu ingin menjaga diri tiada cara lain lagi selain kita bersama-sama,bukan berseorangan mencegah kemungkaran!Wah cegah kemungkaran!Bila mana kita sebut cegah kemungkaran bermaksud ikutlah tahap/kemampuanmu dan lakukan ia dengan hikmah.

kamu umat islam adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia kerana kamu menyuruh berbuat makruf,dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah,tentulah itu lebih baik bagi mereka.Diantara mereka ada yang beriman,namun kebanyakan mereka adalah orang-orang fasik.
(3 : 110)



1 comment:

  1. Post kali ni lbih bersifat sharing selama kesibukan Mabaj di hari2 sebelumnya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...