Tuesday, June 7, 2011

siapa yang MeMeRHaTi Kita?selain DIA

Bismillahirrahmanirrahim,
Assalmualaikum!


Makcik Nak Naik Pangkat!!!!!

    Ketika di stor kilang,"huh...penatnya!!sampai bila la aku kena kerja bahagian ni...?"keluh si makcik.

    Kebetulan pada tahun ini kilang tesebut akan menyusun  semula organisasi syarikat.Inilah yang sentiasa dinantikan oleh pekerja-pekerja kilang syarikat itu antaranya termasuk makcik tersebut yang begitu mengharap semoga dinaikkan pangkat sekaligus dinaikkan gaji.




    Makcik ini merupakan seorang yang rajin bekerja dan sudah lama berkhidmat di syarikat kilang ini selama 30 tahun dan kini berumur 45 tahun namun sayang sejak mula kerja dibawah syarikat ini tidak pernah sumbanganngannya di hargai atau dibalas dengn apa-apa  bahkan orang lain pula yang dapat semua itu sedangkan mereka yang dinaikkan pangkat itu semua pekerja baru-baru yang mana pengalaman tidak pun melepasi 5 tahun yang menyakitkan hati makcik itu mereka sentiasa merujuk dirinya untuk urusan kerja-kerja sehinggakan makcik itu sudah mula kecil hati kepada syarikat tersebut.

    Tibalah saat hari yang dinntikan oleh semua,namun tahun ini nasib tidak menyebelahi makcik itu lagi.lalu di dalam mesyuarat 'department makcik' itu berkobar-kobar di hatinya unuk meluahkan dan mempersoalkan kedudukannya dalam syarikat.'Department makcik' ini dipimpin oleh supervisornya yang penyayang dan berhati mulia.

"Saya nak mempersoalkan kepada En.super,kenapa setelah bertahun-tahun saya masih 
lagi pada jawatan saya yang sama sedang rakan-rakan saya yang se-department dengan 
kita telah dinaikkan jawatan tetapi saya tidak?!!!!!
Apakah En.Super tidak nampak selama ni sudah lama saya bekerja dengan En.Super
dan saaya tidak pernah minta cuti mc pun!!!!
tetapi tak de langsung penghargaan malah pujian dari pekerja pun tidak ade!!!"

kata makcik kepada En.super selepas meeting tadi.

Makcik,sebenarnya sudah lama saya perasan akan hal ini bahkan setiap tahun saya mencadangkan juga nama makcik tapi rezeki itu tidak Allah izinkan.Saya mengaku makcik memang seorang yang bersungguh-sungguh dan rajin walaupun idak ade orang yang mmuji makcik.Namun pada pandangan saya makcik,Allah sendiri tidak mengizinkan makcik dinaikkan pangkat mungkin rezeki seumpama itu telah diberikan kepada anak-anak makcik sebagai mana tertulis dalam data maklumat makcik,
  •   anak pertama - Jurutera petroleum di Terengganu
  • anak kedua - Doktor Pakar Veterinar  di Kuala Lumpur
  • anak ketiga - Pengetua Sekolah di Melaka
  • anak keempat - CEO syarikat di Selangor
     Jadi pada pandangan saya,syukurlah kerana Allah masih memandang penat lelah makcik dalam bekerja dengan ikhlas sehingga Allah membalas kesungguhan
terasa penat beramal                                            
karya ,
Mabaj

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...